E-kereskedelem mobilról - 2010-ben már okostelefonról is intenzíven vásároltunk

2010-ben már hazánkban is mérhetŇĎvé vált, és elérte az 1,5%-ot az okostelefonok segítségével vásárolt termékek aránya a teljes e-kereskedelmi értékesítésen belül. Hazánk ezáltal követi a fejlett e-kereskedelmi piacokat: lassan kezdenek átalakulni a vásárlási szokások – derül ki a GKIeNET – T-Mobile Jelentés az internetgazdaságból kutatásából.

Egyre tudatosabban vásárolunk

Míg 2009-ben 99 milliárd Ft-ért vásároltunk termékeket az interneten, ez a szám 2010-ben várhatóan 135 milliárd Ft felett lesz (a turisztikai és biztosítási szolgáltatásokkal nem számolva), és a karácsonyi idŇĎszak évek óta az e-kereskedŇĎk fŇĎ szezonja. A magyar online áruházak a november közepétŇĎl december 20-áig terjedŇĎ idŇĎszakban realizálják átlagos éves forgalmuk csaknem egynegyedét. Az elektronikus vásárlások növekedése jelzi a magyar fogyasztók is egyre szívesebben választják a kényelmes, és többségében jelentŇĎs árkedvezményeket kínáló online áruházakat. A keresgélési kedvet csak tovább növeli, hogy interneten a legtöbb esetben találhatunk a véltnél, vagy hagyományos kiskereskedelmi forgalomban látottnál is kedvezŇĎbb árat. A megfelelŇĎ ár és webáruház kiválasztásában pedig ma már az okostelefonokat is igénybe veszik hazai fogyasztók.

Az elŇĎzŇĎ évek tendenciáit követve, 2010-ben megközelítŇĎleg 1,2-1,4 millióan vásároltak online különbözŇĎ termékeket és szolgáltatásokat Magyarországon. Emellett 2010 végére a teljes magyar mobiltelefon állomány 15%-a azaz kb. 1,5 millió telefon tekinthetŇĎ okostelefonnak, és az arány hónapról hónapra változik: az idei karácsonyi szezonban már minden harmadik eladatott új telefon ebbe a kategóriába sorolható, ahogy a világ számos más országában is. Nem meglepŇĎ tehát, hogy a hangszolgáltatás mellett internetezésre is fejlesztett mobilkészülékeket elkezdték egyre többen termékek vásárlásra is használni.

A vonalkódok segítik a mobilvásárlást

A negyedik negyedévben az internetes tartalmak már valamivel több mint 1%-át már mobiltelefonról érték el Magyarországon. Ugyanakkor egy éve még mérhetŇĎ sem volt, azonban a 2010. évi karácsonyi szezonra már 1,5 % körülire tehetŇĎ Magyarországon a mobilról kezdeményezett vásárlások aránya a teljes online forgalmon belül – ami legfŇĎképp az okostelefonok idén tapasztalható hazai (és világszintŇĪ) térnyerésével van összefüggésben. A kedvezŇĎ mobilinternet csomagoknak köszönhetŇĎen egyre többen kezdik „felfedezni” a telefonjukban rejlŇĎ képességeket, és használják azt böngészésre a napi üresjáratok közben, valamint újabban már termékek vásárlásra is.

Az autópálya- és úthasználati jogosultság, lottó, parkolójegy vásárláson túlmenŇĎen egyre gyakoribbak a webáruházak, valamint az ár-összehasonlító oldalak letölthetŇĎ alkalmazásain keresztül történŇĎ termékvásárlások. Ezek, egyebek közt azzal a nagy elŇĎnnyel rendelkeznek, hogy a telefon kameráját használva képesek az áru-vonalkód olvasására, melyet aztán egy ár-összehasonlító oldal segítségével összevetnek az adatbázisban található azonos termékek áraival, így segítve elŇĎ a legkedvezŇĎbb ár megtalálását. További elŇĎny, hogy más vásárlók véleményei szintén azonnal láthatók a termékleírások mellett, segítve a leendŇĎ vásárlót a döntésben. A vásárlást segítŇĎ alkalmazások 2010-ben pedig egyre több mobil operációs platformra is elérhetŇĎvé váltak.
A folyamatnak köszönhetŇĎen a hagyományos vonalkódok mellett, számos elektronikai és egyéb terméken is megjelentek az úgynevezett 2D mobilkódok, melyek abban különböznek az elŇĎdeiktŇĎl, hogy több információt képesek tárolni, így például leolvasás után nem csak kereshetŇĎvé válik az adott termék, hanem például a böngészŇĎben megjelenik a gyártó holnapja, vagy egy bŇĎvebb termékleírás.

Jön a mobilos termékvásárlás


Mobilvásárlás terén Japán és Dél-Korea egyértelmŇĪen élen jár, de már az Egyesült Államokba is mérhetŇĎvé vált a fogyasztói szokások ilyen irányú változása. A Coremetrics, amerikai e-kereskedelemmel foglalkozó kutatócég legfrissebb, már a karácsonyi szezont is magába foglaló felmérése szerint az amerikai lakosság 2,4 milliárd dolláros online vásárlásainak mintegy 5%-át kezdeményezték mobiltelefonról, miközben a mobil böngészés 5,8 %-os a teljes tartalomelérésen belül, és az okostelefon penetráció pedig 24% körüli. Ezek a számok együttesen közel 50%-os növekedést mutatnak az országban a 2009-es évhez képest.

Lassan, de biztosan

A világban és hazánkban tapasztalható fogyasztói szokások változása egyértelmŇĪen az online vásárlás térhódítását, az okostelefonok elterjedését, és a kettŇĎ összekapcsolódását vetítik elŇĎre.
Az elektronikus kereskedelemben érdekeltek számára kedvezŇĎ jel, hogy az elektronikusan értékesített szolgáltatásokat már a magyar fogyasztók is többségében elektronikus úton fizetik ki, így várhatóan a termékek esetében is fokozatosan emelkedni fog az elektronikus fizetési megoldások használatának aránya.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció