Az Ipsos szerint nem kell f√©lni az √ľzleti modellv√°lt√°st√≥l

Magyarországon a cégek vezetŇĎ döntéshozói szerint annyi változás történt a válság óta eltelt másfél év alatt a saját iparágukban, mint a teljes ’90-es évtizedben – derült ki az Ipsos friss online vállalati kutatásából.

Bár a válság minden hatodik céget nem érintette alapjaiban, de a cégek négytizede gyökeres átalakulási folyamaton megy keresztül, amely az utóbbi másfél évben kezdŇĎdött és sok helyen még hátra van a neheze.
Mivel a legtöbb cég nem élte meg a rendszerváltást, hanem azt követŇĎen jött létre, nincs a mostani átfogó változáshoz hasonló tapasztalata. A cégek elsŇĎsorban a törvényhozástól várnak külsŇĎ segítséget, mégpedig a gazdasági környezet megváltoztatásában, a hitelhez jutás feltételeinek javításában, saját magukat pedig felkészültnek érzik a változásokra.
A hazai cégek vezetŇĎi rendszerint erŇĎsebbnek érzik az iparágukban zajló, mint a saját vállalatuknál végbemenŇĎ változásokat. Ezzel függ össze, hogy elsŇĎsorban külsŇĎ kényszerként értelmezik a megújulás igényét, a fŇĎbb okokat abban jelölték meg, hogy erŇĎsödik a verseny, változnak a megrendelŇĎi igények és szŇĪkül a piac.
A válság elmúlt két éve a cégek közel fele számára egyértelmŇĪvé tette, hogy gyökeres megújulásra, paradigmatikus szemléletváltásra van szükség az üzleti sikerhez. Ennek ellenére a legtöbben mégis továbbra is a hatékonyságnövelésben bíznak leginkább. Amint azonban elfogynak a lehetŇĎségek a hatékonyság javítására, sokan gyökeresebb változásokra kényszerülnek majd, új üzleti modellek bevezetésére lehet számítani több iparágban is.
A legtöbb cégnél a kommunikációval összefüggŇĎ területek, valamint a marketing és az értékesítés változott meg leginkább az elmúlt egy évtizedben. Az üzleti modellváltás azonban még sok helyen a cégek elŇĎtt áll. A növekedés érdekében a legtöbb cégnél a képzésre, fejlesztésekre, beruházásokra kellene még jobban odafigyelni, amelyek hagyományosan elhanyagoltabb területnek számítanak idehaza.
A cégek mindezek ellenére alapvetŇĎen felkészültnek érzik magukat a megújulásra. Az anyagi erŇĎforrások terén érzik a leginkább, hogy szŇĪkösek a lehetŇĎségeik és a gazdasági környezet sem kedvezŇĎ. Ezen a téren sokat várnak a törvényhozástól, illetve a szabályozói környezet megváltozásától.
A változással kapcsolatban az a benyomása a cégek elsŇĎ- és másodszintŇĪ döntéshozóinak, hogy erŇĎsödik és gyorsul. Egyre rövidebb ideig tartanak ki az új üzleti modellek, az átlag 3-5 év, de a jövŇĎben várhatóan csökkenni fog ez az idŇĎtartam, ahogy a változás még inkább a mindennapjaink részévé válik. A következŇĎ években számos iparág és cég újul meg gyökeresen, ahogy kifogynak a „biztonsági”, hatékonyság növelését célzó megoldásokból és a versenyben maradáshoz az üzleti modelljük átfogó megújítására lesz szükségük.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció