Home office: még mindig sok a félmegoldás a magyar cégeknél

Nem nŇĎtt számottevŇĎen az otthonról dolgozók száma a koronavírus elsŇĎ hullámához képest, a kollégák teljesítményének nyomonkövetése azonban még mindig problémát okoz a magyar cégeknél – derült ki az informatikai háttérfejlesztésekkel foglalkozó Infosector Kft. friss kutatásából.

 A csoportmunka hatékonyságát vizsgáló felmérés eredményei alapján csak a cégek mintegy fele használ munkaidŇĎ nyilvántartó rendszert a távmunkában is, és csak mintegy harmaduk vezetett be bejárási protokollt a fertŇĎzésveszély elkerülésére. A kutatás arra is rámutatott, hogy a csapatszellem fenntartására egyre gyakrabban alkalmaznak ún. „hibrid iroda” megoldásokat, ugyanakkor ennek biztonsági kockázatát alábecsülik a cégvezetŇĎk.

 

Rengeteg magyar dolgozik távmunkában

Az országszerte több mint 250 vállalati ügyféllel rendelkezŇĎ Infosector kutatásában cégvezetŇĎk válaszait gyŇĪjtötték össze a második hullámban tapasztaltakról és a pandémia által okozott kihívások kezelésérŇĎl. A hat pontból álló kérdŇĎívben a megkérdezetteknek egy tízes skálán kellett értékelniük az állításokat azok alapján, hogy mennyire igaz cégükre az adott kijelentés. Az elsŇĎ kérdésre adott válaszok alapján kijelenthetŇĎ (5,6-os átlag), hogy habár voltak kiugró esetek, összességében szeptembertŇĎl kezdve nem nŇĎtt számottevŇĎen az otthonról dolgozók száma az elsŇĎ hullámhoz képest. A cégvezetŇĎk többsége egyúttal arra is rámutatott, hogy munkavállalóik több mint fele dolgozik huzamosabb ideje otthonról (6,2-es átlag), és a vállalkozása idei eredményére kiemelkedŇĎ hatással van az otthoni munkavállalók teljesítménye. 

 

EgyelŇĎre sok a félmegoldás

Habár számos cégnél pozitív irányba változott a távmunkával szembeni bizalom, még mindig rengeteg az olyan „félmegoldás” a piacon, amivel csak idŇĎszakosan tudják áthidalni a nehézségeket. A megkérdezettek felénél például hiányzik a beosztás- és munkaidŇĎ nyilvántartási rendszer (5,0-s érték), ami hosszútávon a munka-magánélet egyensúly felborulását is okozhatja, hiszen összességében óraszámot tekintve többet dolgoznak otthonról a kollégák, mint tették azt az irodában. Hozzátette: „A munkáltatók és a munkavállalók is a saját bŇĎrükön érzik azt, hogy a megfelelŇĎ körülmények kialakítása otthon is kulcsfontosságú, hiszen az értékteremtéshez nyugodt környezet és pontos feladatkezelés szükséges. A kutatásunk visszaigazolta a személyes tapasztalatainkat is: egyre több a jó példa, de iparágtól függetlenül elmondhatjuk, hogy még rengeteg tennivalója és lehetŇĎsége van még a magyar cégeknek ezen a téren.” – mondta Fábián Tamás, az Infosector Kft. operatív vezetŇĎje.

 

 

Egyre többen váltanak „hibrid iroda” rendszerre a csapatszellem fenntartása miatt

Mivel az alapvetŇĎ kapcsolattartás az ingyenesen vagy minimális havidíjjal elérhetŇĎ szoftverek (pl. Microsoft Teams) bevezetésével megoldódott, és az az online meetingeken általában jól értik és látják is egymást a felek, sokan úgy érzik, hogy minden háttér adott az otthoni munkavégzéshez. Az online megbeszélések önmagukban azonban korántsem elegendŇĎek ahhoz, hogy megteremtsék a teljes munkahelyi élményt. Több nemzetközi kutatás is rámutatott már arra, hogy a home office-ban jelentŇĎsen csökkenhet a dolgozók motivációs szintje és szellemi jóléte. Ez a magyar piacon sincs másként: „A vállalatok nagy része a járványveszélytŇĎl tartva biztonsági okokból minimálisra csökkentette dolgozóik személyes találkozóinak a számát, hiszen ezzel meg tudják akadályozni a gócpontok kialakulását és a szervezetek teljes leállását. Ez helyes és felelŇĎs gondolkodás, ugyanakkor a csapatszellem és a kohézió fenntartásához kell a szociális érintkezés. Ezért váltanak egyre többen úgynevezett hibrid iroda rendszerekre, ahol ugyan korlátozottan, de találkozhatnak és informálisan beszélgethetnek egymással a kollégák” – mondta Gungl Ágoston, az Infosector Kft. ügyvezetŇĎje. 

 

A kollégák visszaengedése nemcsak egészségügyi, hanem biztonsági kockázat is 

A kutatásban megkérdezettek egyharmadánál mŇĪködik már valamilyen rendszer (például A és B hét), amikor egymást váltva, korlátozott létszámban, de személyesen is találkozhatnak és együtt dolgozhatnak a kollégák az irodában. Ez a „hibrid” módszer viszont ismét új kihívások elé állítja a cégeket, hiszen - minden jó szándék ellenére - ha nem vesznek igénybe szakértŇĎt a bevezetéshez, akkor adatvédelmi és kiberbiztonsági kockázatokat hoznak be a kollégák otthonról a munkahelyre. „Már egy magáncélra használt pendrive vagy egy laptop is trójai falóként szolgálhat a hackerek számára. Ha valahogyan bekerül egy ilyen eszköz a céges hálózatba, a visszatérŇĎ munkavállalók a nap végén akár akaratlanul is milliós károkat okozhatnak a cég számára. A vezetŇĎknek ezért általában azt szoktuk javasolni, hogy olyan megoldásokban gondolkozzanak, amelyek átfogóan adnak választ a kihívásokra – hiszen egy ilyen rendszerbe egyszer kell befektetni, majd a szakértŇĎ partner odafigyelésével a most bevezetett megoldás évekig jól szolgálja majd a vállalkozás céljait, és akkor is puhára esnek, ha esetleg újra beüt a baj.” – foglalta össze tapasztalatait Fábián Tamás, az Infosector Kft operatív vezetŇĎje.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció