Mit hoz nek√ľnk az 5G? - √Ātfog√≥ fogyaszt√≥i kutat√°s az Ericssont√≥l

Az Ericsson ConsumerLab kiadta ez évi jelentését  Az 5G fogyasztói potenciálja címmel, amely egyfelŇĎl lerombolja az 5G fogyasztó értékérŇĎl kialakult mítoszokat, másfelŇĎl felvázolja a hírközlési szolgáltatók elŇĎtt álló lehetŇĎségeket.

A fogyasztói várakozásokról valaha végzett egyik legkiterjedtebb felmérésre támaszkodva a jelentés arra ad választ, hogy milyen potenciális elŇĎnyökkel jár a fogyasztók számára az 5G. A vizsgálat során számos „fogyasztói realitás” került napvilágra, mely több általánosan elterjedt iparági mítoszt is cáfol, melyek a következŇĎk:

  • Mítosz 1. -  Az 5G a fogyasztóknak rövid távon semmiféle elŇĎnyt nem kínál. 
  • Mítosz 2. -  Nincsenek valós 5G használati esetek, és felár sem kérhetŇĎ az 5G szolgáltatásért.
  • Mítosz 3. - Az okos telefon lesz az 5G „csodafegyvere”: az egyedülálló megoldás, amelyen keresztül az ötödik generációs szolgáltatások elérhetŇĎk.
  • Mítosz 4. - A jövŇĎbeli 5G igények a jelenlegi felhasználási szokások alapján elŇĎre jelezhetŇĎk.

 

Az IKT iparban folyamatosan zajlik a vita, hogy vajon van-e lehetŇĎség az 5G extra képességein alapuló feláras fogyasztói szolgáltatások nyújtására. A tanulmány ehhez a vitához reális válaszokkal járul hozzá. 

 

Az egyik fontos megállapítás szerint a fogyasztók azt várják, hogy az 5G már rövid távon enyhülést hoz a nagyvárosi hálózatok forgalmi telítettségében. Jelenleg különösen az óriási metropoliszokban okoz ez komoly problémát, ahol – a zsúfolt körzetekben – tíz okostelefon-felhasználóból hat tapasztal hálózati problémákat. A válaszadók az 5G indulása után azt otthoni szélessávú szolgáltatásokban is nagyobb választékra számítanak.

 

A jelentés eloszlatja azt a tévhitet is, hogy a fogyasztók nem lesznek hajlandók az 5G miatt felárat fizetni. A valóságban az okostelefon-felhasználók azt állítják, hogy akár 20 százalék felárat is kifizetnének az ötödik generációs szolgáltatásokért, míg a korai belépŇĎk fele még a 32 százalékot sem sokallná. Azonban tíz ilyen nagyvonalú vásárlóból négy elvárja, hogy legyenek új felhasználási módok és fizetési modellek, és azt is, hogy a folyamatosan óriási internetsebesség mellett az 5G hálózat biztonságos is legyen.

 

 

Másik fontos ténymegállapítás az, hogy a jelenlegi 4G felhasználási szokásokból nem lehet levezetni a jövŇĎbeli fogyasztói viselkedést.  A videófogyasztás bizonyosan növekedni fog az 5G hatására. A fogyasztóknak nem elég, ha a videó-stream nagyobb felbontásban jelenik meg, hanem már a „immerzív” videó-formátumokat – pl. kiterjesztett (AR) és virtuális valóság (VR) – is igénylik. Mindez azt eredményezi, hogy az 5G-jövŇĎben a felhasználók hetente három órával több videótartalmat fognak nézni mobileszközökön, és ebbŇĎl egy órán át AR-szemüveg vagy VR-headset is lesz rajtuk. A vizsgálat során az is kiderült, hogy 2025-re, 5G-képes eszközt feltételezve, minden ötödik okostelefon-felhasználó havi adatfelhasználása elérheti a 200 gigabájtot. 

 

Az itt megemlített és további kutatási eredmények alapján az Ericsson ConsumerLab jelentés felhasználási esetekbŇĎl egy olyan fogyasztói útitervet vázol fel, amely 31 különbözŇĎ alkalmazás és szolgáltatás fed le. A roadmap a használati eseteket a következŇĎ hat kategóriára bontja: szórakozás és média; fejlett mobil-szélessáv; játékok és AR/VR-alkalmazások; okostelefonok és vezetékes hozzáférés; autós közlekedés és szállítás; vásárlás és immerzív kommunikációs formák.

 

Jasmeet Singh Sethi, a ConsumerLab vezetŇĎje elmondta: „Kutatásunkkal a fogyasztók 5G-hez való hozzáállásával kapcsolatos négy fontos mítoszt is cáfoltunk, és arra kérdésre is válasz született, hogy vajon az 5G új típusú eszközök kifejlesztését is szükségessé teszi-e majd, vagy az okostelefon marad a csodafegyver az 5G számára is. A fogyasztók teljesen valószínŇĪtlennek tartják, hogy az 5G világban is az okostelefon lesz az egyetlen megoldás mindenre.” 

 

Az Ericsson ConsumerLab legújabb felmérése során 22 különbözŇĎ országban több mint 35 000 interjút készítettek 15 és 69 év közötti okostelefon-felhasználókkal. A résztvevŇĎk válaszai majdnem 1 milliárd ember véleményét tükrözik reprezentatív módon. Az 5G fogyasztói értékére vonatkozó iparági vélemények megismerése céljából további 22 interjúra került sor különféle szakértŇĎkkel, akik között szerepeltek akadémikusok, távközlési szolgáltatók csúcsvezetŇĎi, készülék- és lapkagyártók, startupok képviselŇĎi és véleményvezérek is. 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció