NMHH: tarol az okostelefonos √©letforma ‚Äď nemcsak a fiatalokn√°l

Az ötvenesek körében egyre népszerŇĪbb az okostelefon, és a fotót megosztó hetven éven felüli netezŇĎk negyede posztolt már szelfit magáról a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb, 2018-at vizsgáló kutatása szerint. Az is kiderült: a húsz év alattiaknál az internet szinte az egyetlen információforrás, és ötödük már egyáltalán nem néz tévét. A hatóság évek óta tartó kutatássorozata többek között arra is rámutat: az emberek ma már olyan, számukra monotonná vagy unalmassá váló helyzetben is elŇĎveszik okostelefonjukat, ami korábban udvariatlanságnak számított: például szórakozóhelyen, koncerten, moziban, színházban, munkaértekezleten, iskolai órán, evés közben, vendégségben.

 

Okostelefon, az új családtag

Egy év alatt a 2017-es 51 százalékról 64 százalékra emelkedett az okostelefont használók aránya az ötvenes korosztály körében. A hatvan év feletti internetezŇĎk 46 százaléka már okostelefonon netezett (2016-ban ez az arány még csak 36 százalék volt), és az is elŇĎfordult közöttük, hogy okostelefonnal és nem számítógéppel léptek be az internetes közösségbe.

 

Mára a 14 éves és idŇĎsebb népesség kétharmadának van okostelefonja, és a használói egyre inkább hozzászoknak: az okostelefonosok több mint felénél akkor is elŇĎkerül az eszköz, amikor például figyelni kellene egy unalmas iskolai órán, munkahelyi értekezleten, elalvás elŇĎtt, tévézés vagy közlekedés közben. Nagyjából minden harmadik ember házimunka végzése vagy fürdŇĎzés közben is telefonozik és ébredés után közvetlenül is. Az emberek olyan helyzetben is elŇĎveszik a készüléket, ami korábban udvariatlanságnak számított: a leggyakrabban evés közben (28%), vendégségben (13%), valamint színházban, szórakozóhelyen, koncerten és moziban – utóbbiak együttes aránya tíz százalék. 

 

A netezŇĎk között az okostelefon a fotózás és videózás legfontosabb eszköze

Az NMHH megbízásából készült 2018-as felmérés szerint az internetezŇĎk 91 százaléka nézeget fotókat a neten, 88 százalékuk a Facebookon vagy más közösségi oldalon, és ugyanennyien vannak (86%), akik ezeken a site-okon videókat is néznek. Az internetezŇĎk 85 százaléka maga is fotózik vagy videózik a telefonjával, míg digitális fényképezŇĎgéppel, kamerával már csak 39 százalékuk. Magas az igény a képi közlésre is: a netezŇĎk kétharmada szokott fotót, egyharmada pedig videót posztolni. A legnagyobb arányban az emberek saját magukról tesznek ki képet: minden harmadik netezŇĎ posztolja a szelfijét, más emberekrŇĎl és állatokról készült képeket pedig tízbŇĎl három ember tesz közzé. Ez annyira elterjedt már, hogy a 70 éven felüli internetezŇĎk egynegyede is posztolt már szelfit magáról az interneten.

 

 

InternetezŇĎ idŇĎsek: egyre vonzóbb számukra a közösségi média

Míg hat éve húsz százalék alatt volt, 2018-ban a hatvan évesek és idŇĎsebbek 44 százaléka legalább heti egyszer szörfölt a világhálón. Mostanra az idŇĎsek utolérték a többieket általános böngészésben és facebookozásban, statisztikailag ugyan eltérŇĎ mértékben, de a többségük böngészik (91%) és facebookozik (66%), 46 százalékuk youtube-ozik, miközben 2012-ben az utóbbi kettŇĎ aránya még csak 48 és 35 százalékot tett ki (a böngészŇĎk aránya már hat éve is magas – 87 százalék – volt). Az online vásárlók száma a korosztályban a hét évvel ezelŇĎtti 9 százalékról 18 százalékra, a bankolóké a 2013-as 22 százalékról 35 százalékra emelkedett, de az online tévénézés is egyre elterjedtebb, arányuk a 2015-ös 6 százalékról 2018-ra 16 százalékra nŇĎtt. Néhány online tevékenység vesztett a népszerŇĪségébŇĎl az idŇĎsek között: tavaly 17 százaléknyian játszottak online, ami csökkenés a 2016-os 29 százalékhoz képest, és már csak 42 százaléknyian intézték hivatalos ügyeiket a neten, pedig ez az arány 2017-ben még 54 százalék volt. 

 

A kamaszok napi „médiarutinjába” már csak az internet tartozik bele

Ötvenéves kor alatt már az internet a leggyakrabban használt napi információforrás vagy legalább holtversenyben van a televízióval. 2018-ban volt kimutatható elŇĎször, hogy a kamaszok körében gyakorlatilag minden média elhanyagolható az internethez képest, még a tévé is. A húsz év alattiak 95 százaléka az internetrŇĎl értesül a számukra fontos dolgokról, a tévé már csak tízbŇĎl három fiatalnál része a napi rutinnak, a nyomtatott sajtó és a rádió pedig szinte eltŇĪnt (1-1 százalék). A húsz és harminc év közöttieknél szintén vezet az internet – 90 százalék körüli arányban –, de még több mint hatvan százalékuk tévézik, ötödük rádiózik is.

 

A XXI. században született generációnak nagyjából a fele – a teljes internetezŇĎ népesség harminc-negyven százaléka – számolt be arról, hogy amióta interneten néz filmet vagy hallgat zenét, podcastot, azóta kevesebbet vagy már egyáltalán nem tévézik, rádiózik. A 16 és 19 év közötti internetezŇĎk egyharmada azt mondja, hogy sosem szokott tévézni, a fele sosem rádiózik, tizedük soha nem kezdett el hagyományos módon tévézni, negyedük pedig – vagyis a nem-rádiózók fele – sosem hallgatott hagyományos módon rádióadást az internet elŇĎtt sem. A változás gyors: az akkori legfiatalabbak napi rutinjában öt évvel ezelŇĎtt még holtversenyben volt a tévé és az internet (80-90 százalék között), és ennek a korcsoportnak a fele naponta hallgatott rádiót, hatoduk nyomtatott sajtó olvasója volt. 

 

Okostelefonos gyerekek

A gyereket nevelŇĎ háztartásokban – a háztartások egynegyedében – 98 százalékos arányban használnak internetet, legalább egy okostelefonos mobilinternet-elŇĎfizetés formájában. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy minden gyerek internetezik is otthon: általában vagy az életkora, vagy az általa is elérhetŇĎ otthoni eszköz hiánya miatt. Tíz, gyermekes háztartás közül hétben van legalább egy internetezŇĎ gyerek, négyben legalább egy okostelefonos és háromban legalább egy okostelefonra szóló mobilinternet-elŇĎfizetéssel rendelkezŇĎ fiatal. Tíz – nulla és 17 év közötti – gyerekbŇĎl átlagban hat internetezik otthon, de a többségük csak hagyományos nagy képernyŇĎn vagy egy másik családtag okostelefonján. Saját okostelefonja ugyanis csak minden harmadik gyereknek van, minden ötödiknek pedig mobilnet-elŇĎfizetés is van rajta. Mindhárom csoport esetében jelentŇĎs (10-15 százalékpontos) növekedés volt az elmúlt öt évben, különösen a telefonos mobilinternetes gyerekeknél, akiknek aránya háromszorosára emelkedett – igaz, hogy ez indult a legalacsonyabb bázisról.

 

A kutatás háttere

Az NMHH tíz éve végez nagymintás, országosan reprezentatív felméréseket azért, hogy jobban megismerje és megértse a távközlési szektor helyzetét, a fogyasztók szokásait, véleményét és problémáit. A két legutóbbi felmérést 2018 ŇĎszén és decemberében végezték, az egyik a magyarországi háztartásokat, a másik a 16 éves és idŇĎsebb hazai internetezŇĎket vizsgálta. A legfontosabb eredményeket összefoglaló tanulmányok megtalálhatók az NMHH honlapján. A hatóság a legutóbbi kutatások részeredményeirŇĎl több összefoglalót is publikált korábban (1, 2, 3). 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció