A magyar tulajdon√ļ aut√≥ipari c√©gek kev√©sb√© √©rzik fontosnak a digitaliz√°ci√≥t

Az autóiparban aktív magyar tulajdonú vállalkozások kevésbé érzik fontosnak a digitalizációt, mint az ágazatban mŇĪködŇĎ külföldi tulajdonú cégek – mutat rá egy friss hazai felmérés.

A Magyarországon mŇĪködŇĎ autóipari vállalatok túlnyomó többsége már rendelkezik digitális jövŇĎképpel (70 százaléka) vagy hamarosan kidolgozza azt (12 százalék) – derül ki az autopro és az SAP Hungary felmérésébŇĎl. A megkérdezett vállalatok többsége használ vállalatirányítási rendszert, amellyel alapvetŇĎen elégedett. A legelterjedtebbek a sztenderd megoldások, amelyek gyakran összeköttetésben állnak más, többnyire termelési, logisztikai, pénzügyi vagy kontrolling alrendszerrel. A felmérés eredményei alapján ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalatirányítási rendszert nem használó cégek körében -ahogyan a digitális jövŇĎképpel nem rendelkezŇĎk esetében is- felülreprezentáltak a hazai tulajdonú vállalkozások.

 

A cégek által használt digitális eszközök közül a legelterjedtebb az e-számlázás, a válaszadók fele él ezzel a lehetŇĎséggel. Gyakoriak a digitális termékek és szolgáltatások, valamint az elektronikus értékesítés is. Azok a vállalatok, amelyek a legmodernebb informatikai megoldásokat alkalmazzák, leginkább a robotizáció, a prediktív karbantartás, a dolgok internete (IoT) és az M2M (gépek közötti) kommunikáció elŇĎnyeit használják a mindennapokban. A fejlett szenzortechnológia leginkább a termelésben és a logisztikában van jelen, de elŇĎfordul, hogy a minŇĎségbiztosítás terén is alkalmazzák.

 

Merre tartunk?

A technológiai újdonságokról, lehetŇĎségekrŇĎl a vállalatok szakemberei a legnagyobb arányban személyes kapcsolatokon keresztül, illetve rendezvényeken vagy interneten tájékozódnak, de meghatározó az anyavállalattól és a kollégáktól érkezŇĎ információ is. 

 

A vállalatok fejlesztéseit motiváló legfontosabb öt legfontosabb tényezŇĎ az árbevétel növelése, a mŇĪködési hatékonyság növelése, a munkaerŇĎhiány, az új termékek/szolgáltatások megalkotása, illetve a versenytársak hasonló tevékenysége. A munkavállalók digitalizációval, fejlesztésekkel szembeni elvárásai természetesen eltérnek ettŇĎl, leginkább szakmai fejlŇĎdést és az adminisztratív munkák visszaszorulását remélik. 

 

A vállalatok többsége elsŇĎsorban a saját állománytól várja a szervezet digitális fejlettségének erŇĎsödését, és csak másodsorban külsŇĎ, szolgáltató szervezettŇĎl. A válaszadók harmada az államtól vár támogatást, pályázatok, képzések, programok formájában.

 

Nem szabad lemaradni

A jármŇĪgyártás a hazai ipar meghatározó ágazata, az export 20 százalékát adja és közel 170 ezer embernek ad munkát. A szektor kibocsátása 2017-ben meghaladta a 8000 milliárd forintot, de a növekedés töretlen, az elŇĎrejelzések szerint az idén 10 százalék körüli lesz. „A hazai szereplŇĎk számára ezért rendkívül fontos, hogy ne maradjanak le a külföldi versenytársaktól. A nagy beszállítói láncok egyre inkább digitalizáltak, amit az újonnan belépŇĎknek éppúgy figyelembe kell venniük, mint azoknak, akik a már megszerzett pozícióikat szeretnék megtartani vagy javítani” - húzta alá Giber Dávid, az SAP Hungary Kft. szektorvezetŇĎje.

 

Az autopro szaklap és az SAP közös, online kutatása augusztusban zajlott, hazai autóipari vállalatok megkérdezésével.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció