A v√°llalati IT szervezetek nincsenek felk√©sz√ľlve a digit√°lis √°talakul√°sra

A vállalati IT szervezetek túlnyomó többsége jelenleg nem képes arra, hogy a digitalizáció motorjává váljon. Ezt mutatta ki az IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég német nyelvterületen végzett felmérése.

A Németországban, Ausztriában és Svájcban megkérdezett 190 vállalati döntéshozó 96 százaléka arra számít, hogy az IT szervezet jelentŇĎsége nagyon megnŇĎ az elkövetkezŇĎ három évben. Pillanatnyilag azonban a válaszolók 77 százaléka szerint náluk az IT pusztán technikai feladatokat lát el.

 

A döntéshozók azt várják az IT-szervezettŇĎl, hogy 2-3 éven belül a többi szakterület üzleti partnerévé váljon. „Ehhez a vállalati IT szakembereknek át kellene látniuk az üzleti folyamatokat, össze kellene hangolniuk a vállalat minden informatikai tevékenységét” – ismerteti a követelményeket Tanács Zoltán, az IFUA Horváth & Partners partnere, az informatikai tanácsadási terület magyarországi vezetŇĎje. 

 

Mint mondja, az IT-szervezetnek proaktív módon kellene segíteni a társosztályokat az üzleti folyamataikkal kapcsolatban, felkutatva azt, hogy milyen innovatív technológiákkal lehetne azokat támogatni. Ez a meglévŇĎ kompetenciákkal többnyire nem lehetséges, az IT területeknek erŇĎsíteniük kell az új, digitális kompetenciáikat. A technológia gyors fejlŇĎdése és a szakemberhiány miatt ugyan nem lehet mindent belül felépíteni, de ha az IT erŇĎs szállítómenedzsment képességgel rendelkezik, akkor a szükséges külsŇĎ szakértŇĎket mindig hatékonyan az üzlet szolgálatába tudja állítani. 

 

A digitális átalakítás megkívánná, hogy az IT ügyfélbarát szolgáltató szervezetté váljon, de a felmérés kimutatta, hogy jelenleg ez csak minden tizedik cégnél van így. Ugyanilyen arányban mondták a vállalatvezetŇĎk, hogy náluk az IT képes rugalmasan reagálni a különbözŇĎ szakterületek igényeire.

 

Mindössze a vállalatok 6 százalékánál fordul elŇĎ, hogy az IT proaktív módon dolgoz ki innovációkat a többi szakterületnek. Így nem meglepŇĎ, hogy német nyelvterületen a vállalatok 61 százalékánál a különbözŇĎ szakterületek is fejlesztenek informatikai megoldásokat a maguk számára.

 

„Magyarországi ügyfeleinknél is egyre gyakrabban azt tapasztaljuk, hogy az üzlet képtelen bevárni az IT-t és igyekszik maga választ találni a fejlesztési igényeire” – ismerteti az itthoni helyzetet Tanács Zoltán. Így épülnek fel az „árnyék IT” megoldások, így nŇĎ egyre a felhŇĎ használata, sokszor a vállalati IT tudta nélkül. 

 

Az ügyviteli és üzemviteli informatika (IT – OT vagy Process IT) kapcsolata, együttmŇĪködése vagy éppen szétválasztása a mostani IT vezetŇĎk számára az egyik legnagyobb kihívást jelentŇĎ kérdés. „A CIO-k elŇĎtt két út áll. Az egyik az, hogy „elŇĎremenekülnek”, és egyfajta Chief Digital Officerként (CDO) vagy a CDO technológiai szakértŇĎjeként a teljes vállalati digitalizáció hajtóerejévé válnak, és egészséges feladatmegosztást alakítanak ki az ügyviteli és az üzemviteli IT között. A másik az, hogy egyre inkább jelentŇĎségüket vesztik, mert még jobban elszakadnak a digitális natívok által vezérelt üzlettŇĎl és hagyományos üzemeltetési feladataik nagy részét profi külsŇĎ szolgáltatók veszik át” – figyelmeztet az IFUA Horváth & Partners szakembere.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció