Katasztrófavédelmi gyakorlatot tartott a Magyar Vöröskereszt a Telenor segítségével

Katasztrófa-készenléti és válaszadási gyakorlatot szervezett szeptember 28-30-a között Dunaújvárosban a Magyar Vöröskereszt. Az eseményen a legnagyobb hazai humanitárius szervezet munkatársain és önkéntesein kívül a partner-szervezetek és a környezŇĎ országok vöröskeresztesei is részt vettek. 

A harmincórás gyakorlat alatt orkánerejŇĪ vihar okozta élethŇĪ katasztrófahelyzetben próbálhatták ki magukat, elsŇĎsorban elsŇĎsegélynyújtást, magasabb szintŇĪ egészségügyi ellátást, pszichoszociális segítségnyújtást, személykeresést, vízi és a mŇĪszaki mentést kellett végezniük. A feladatok sorát még „módosult tudatállapotú fesztiválozók” kimentése is színesítette.

 

Komplex, harmincórás katasztrófa-válaszadási gyakorlatot kellett teljesíteniük a vöröskereszteseknek a Dunaújvároshoz tartozó Szalki-szigeten. A gyakorlaton a magyar szervezet munkatársain és önkéntesein kívül bolgár, szlovák, ukrán, bosnyák, szerb és horvát vöröskeresztesek is részt vettek. 

 

 

Az élethŇĪen szimulált katasztrófa ezúttal egy extrém erejŇĪ vihar és jégesŇĎ okozta helyzet volt. A feladat szerint a hajnali órákban orkánerejŇĪ széllel tomboló jégesŇĎ és vihar csapott le a szigetre, ahol a leömlŇĎ víz szinte azonnal felduzzasztotta a folyót, az áradás megrongálta a hidakat és megszakadt a kapcsolat az egyes területek között. Számos épület megrongálódott, az infrastruktúra helyenként nem mŇĪködött. A hirtelen érkezett viharban sokan megsérültek, többen eltŇĪntek. Jónéhány „bódult fesztiválozó” pedig az egyik elzárt részen rekedt.

 

Az irányító törzs felállítása után a vöröskeresztesek, magyarok és külföldiek vegyesen, csapatokba rendezŇĎdve láttak neki a munkának. Kitelepítést, befogadóhelyek üzemeltetését, élelmezést, kárfelmérést, segélyszállítmányok extrém terepviszonyok közötti helyszínre juttatását, vízi mentést, élŇĎláncos személykeresést és mentŇĎkutyás keresést, valamint elsŇĎsegély-nyújtási és pszichoszociális segítségnyújtási feladatokat kellett megoldaniuk az életszerŇĪ helyzetekben. Az imitátorokkal eljátszatott sérülteket nem csak a helyszínen kellett ellátniuk, hanem biztonságban el kellett juttatniuk ŇĎket egy távolabbi településen felállított mobilkórházba.

 

A katasztrófahelyzetben létfontosságú kommunikáció technikai hátterét és megnövekedett infrastrukturális igényét most is a Telenor biztosította, hiszen a telekommunikációs vállalat már öt éve stratégiai partnere a Magyar Vöröskeresztnek.

 

 

„Katasztrófahelyzetben jellemzŇĎen megnövekszik a lakosság telekommunikációs igénye, illetve a helyszínre érkezŇĎ mentŇĎalakulatok hálózati igényét is ki kell szolgálnia az érintett mobilcellának. Ezt a helyzetet fokozhatja, ha a krízishelyzet befolyásolja a helyszíni bázisállomások mŇĪködését. A Magyar Vöröskereszt stratégiai partnereként a szervezettel szoros együttmŇĪködésben minden eshetŇĎségre fel kell készülnünk, hogy biztosítsuk az ilyenkor létfontosságú mobilhálózati feltételeket. A mostani gyakorlat is a csapatmunkáról szólt, a gyakorlat részeként a helyszínen demonstráltuk a hálózat mŇĪködését egy lehetséges katasztrófahelyzetben” – mondta el dr. Drozdy GyŇĎzŇĎ, a Telenor Magyarország vállalati kapcsolatokért felelŇĎs vezérigazgató-helyettese.

 

„Az évente, megrendezett katasztrófa-készenléti és válaszadási gyakorlatunk célja az, hogy a Magyar Vöröskereszt egyik alaptevékenysége, a katasztrófa-segítségnyújtás hatékonyabbá tételével a lehetŇĎ legfelkészültebbek legyünk. A közös gyakorlattal a partnerszervezetekkel való együttmŇĪködés fontosságára is szeretnék felhívni a figyelmet, hiszen igen nagy a valószínŇĪsége annak, hogy mind a hazai társszervekkel, mind pedig külföldi vöröskeresztes kollégáinkkal a valódi helyzetekben is igen szorosan együtt kell mŇĪködnünk” – mondta Sáfár Brigitta, a Magyar Vöröskereszt országos katasztrófavédelmi szakmai vezetŇĎje.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció